Louise, you're simply the best, better than al the rest, better than anyone who ever made up a title for a blog!

donderdag 1 september 2011

Dag 1

1 september vandaag, voor de Belgische studenten betekent dit... eerste dag van het schooljaar! Hoera!
Maar voor mij niet, ik begin pas maandag :D
Ik ben vandaag rond 9u15 opgestaan, op mijn gemak gedoucht, ontbeten, gefacebookt, valies uitgepakt ... Allemaal lekker chill nu (: Alleen Adrien (broer van Coralie) is nu thuis. Coralie en haar ouders zijn nu allemaal aan het werk.

Gisteren, par contre, was het niet zo chill. Het was een zeer lastige reis, ik was pas om 9u aangekomen in mijn gastgezin.
Even een verslag van 31 augustus:
Om 7u opgestaan, aangekleed, ontbeten, nog vlug een fles hommelbier in mijn bagage gestoken voor mijn gastgezin en dan alles in de auto gezet. Om 8 vertrok ik samen met mijn vader naar het station waar Louise en Laura me stonden op te wachten.


Ook Charlotte en haar familie, vriendinnen en verschillende leerkrachten waren er aanwezig. Rond 8u20 zijn we dan naar de trein gestapt en daar afscheid genomen.
Foto van iedereen die daar was:


En nog een foto van toen de deuren al gesloten waren:


En hier een foto van onze bagage:
Daarmee hebben we de hele dag moeten sleuren ... (En elk nog een tas + laptop)

En toen waren we vertokken... Charlotte, ik en Mme Simon zaten samen op de trein.
1ste stop: Kortrijk, direct toen ik uitstapte, stond mijn broer Pepijn al voor mij.( Ik had hem gezegd dat hij eens moet langskomen aangezien hij niet in Poperinge kon geraken.)  Zijn eerste taak was: Charlotte helpen met haar valiezen (handig toch, zo'n broer ;p). Zo zijn we naar het juiste perron gewandeld en daar op de trein gewacht. Na een goeie 10 minuten arriveerde die.

Wij kwamen aan in Lille-Flandres rond 10u en met allerlei rare manoeuvres raakten we met bagage enal in Lille-Europe. Daar moesten we 2u wachten op de TGV.

 En wat doet men dan.. valiezen droppen in een "consigne" en daar Euralille gaan natuurlijk! We hebben iets gedronken en dan een paar winkels bekeken. Om 11u30 stonden we terug, onze bagage opgehaald en naar het spoor gegaan.







Veel verschil tussen een gewone trein en de TGV is er eigenlijk niet, de TGV gaat wat rapper en de zetels zijn wat comfortabeler. Wat wel verschrikkelijk ambetant is aan de TGV is het plaatsgebrek. Zeer veel mensen hebben een valies mee (zoals Charlotte en ik) en het is heel moeilijk om dat op hun plaats te krijgen. In de gang van het opstappen is er een rek maar dat was direct vol. in De wagon zijn er dan ook 2 rekken maar het was moeilijk om met onze bagage door de smalle gangen tussen te zetels door te kruipen, vooral omdat het heel druk was. Maar soit, dat was uiteindelijk nog gelukt. We zaten op onze plaats en de TGV vertrok. 4 uur duurde die reis. 4 lange, saaie uren. Het eerste halfuur ging nog vlug voorbij: ik had Vogue Paris mee (: Maar toen ik dat helemaal had bekeken, zat ik daar naar buiten te kijken en naar muziek te luisteren. Ik was echt content toen het 15u35. We mochten ons toen al klaarmaken om uit te stappen ( de TGV stopte om 20 voor 4.) Stop 3: Valence. Hier gingen we rechstreeks naar de bus die vertrok om 16u.



Station van Valence, foto's genomen in de bus.


We reden een uur door een prachtig landschap naar Montélimar.
Onderweg zagen we de kerncentrale die niet ver ligt van Montélimar.









In Montélimar werd Charlotte opgehaald door Clothilde en haar papa. Aangezien de ouders van Coralie nog moesten werken konden ze mij niet ophalen en mocht ik mee met Mme Simon, haar man is ons komen ophalen. Ik dacht dat er nooit een eind ging komen aan die reis. Eerst reden we een tijdje om de autostrade, toen we die verlieten dacht ik dat het niet ver meer ging zijn... Yeah right, we bleven maar rijden op een weg onmogelijk te beschrijven door 'plat' of 'recht'. Gelukkige voor het prachtige landschap. Zoals dit:

Het is wat moeilijk om te zien maar dat is dus een klein dorpje op een heuvel. Blijkbaar zijn er hier veel van zulke mini-dorpjes.

 Een beetje na 6u kwamen we dan toe bij het huis van Mme Simon.

See for yourself:



Prachtig toch? Zo zien de huizen hier dus uit in Frankrijk.
Die luiken zijn iets typisch hier, ik vind dat dus echt mooi (: Veel beter dan die saaie huizen hier in België >.<

Anyway, ik heb daar een uur gewacht. Ondertussen eens een beetje rondgekeken.






Foto van de streek met het huis van Mme Simon centraal.
We hebben dan ook iets gegeten en gedronken.

Druiven, gekweekt door de buren.

Stokbrood met lokale geitenkaas en druiven. Echt heerlijk.
Ik heb dan ook nog een ander soort kaas geprobeerd. (Ja, hier eten ze véél kaas ;p)

Om 8u belde Coralie om te zeggen dat ze me konden komen halen. We spraken af op de parking die bereikbaar was voor iedereen. Daar maakte ik kennis met mijn gastgezin. Het zijn heel vriendelijke mensen (: Het gezin bestaat uit 4 kinderen, Coralie, Adrien, Jonathan en Aude en hun ouders. Maar Jonathan en Aude wonen niet meer thuis. Aude heeft zelfs al een kind, een zoontje die nu ongeveer 2 jaar is.
Om 9u arriveerde ik bij hun thuis. (Opnieuw na een rit op een kronkelige baan door de heuvels, het is gevaarlijk om hier te rijden als je de weg niet kent of met de fiets.) ik kreeg een korte rondleiding door het huis en daarna aten we. Pasta met tomatensaus en voor ik eieren ipv vlees. Na het eten haalde de mama stokbrood en kaas boven. (Zoals ik al zei, ze eten hier veel kaas.) En de papa dronk ook wijn (om het cliché wat af te werken éh (; )

Na het eten heb ik nog efkes facebook en  mail gecheckt en daarna gaan slapen.

En zo is mijn eerste dag verlopen.. Proficiat aan diegene die alles gelezen hebben :p (ik hoop dat er niet te veel fouten in staan, ik heb geen zin om te overlezen ^^)
Ik zal nog wel eens foto's van het gezin en het huis posten, kzie nog wel ;p

Groetjes uit Frankrijk,

Dora

2 opmerkingen:

  1. Hahah! Ik heb het volledig gelezen hoor!
    Amuseer je daar!
    Groetjes
    Annaïs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Kvond vooral de foto van de bagage hééél mooi.

    Groetjes terug uit België.

    BeantwoordenVerwijderen