Louise, you're simply the best, better than al the rest, better than anyone who ever made up a title for a blog!

dinsdag 6 september 2011

6 september

Oef, de eerste schooldag is goed en wel gepasseerd. (:

Zoals ik al eens eerder vermeld had mocht ik deze morgen opstaan om 6u. Ik heb mezelf met veel moeite uit mijn bed kunnen slepen naar de keukentafel en daarna de badkamer. Normaal gezien gaan we ( Coralie en ik ) om 6u40 te voet naar de bushalte dat hier op een kilometer van ligt. Maar vandaag was een uitzondering en vertrokken we om 6u50 met de auto, hoera!
Er stonden al 10 à 15 andere jongeren te wachten op de bus. Bijna iedereen gaat hier met de bus naar school, het is onrealistisch om hier de fiets te nemen, te bergachtig en de school ligt voor de meesten ook veel te ver.
Na een goeie 5 minuten arriveerde de bus en bracht hij ons naar Aubenas. Na een halfuur waren we er al. We moesten dan nog een paar minuten wandelen en dat was het. Ik was er al geraakt. Nu moest ik nog weten in welke klas ik zat. Dat konden we zien op bladen die men had uitgehangen op de speelplaats. Ondertussen stelde Coralie me voor aan haar vrienden en vriendinnen. Onder andere aan een paar van mijn klas.
Zij zei tegen me: als je niet weet naar waar je moet gaan moet je hen volgen (terwijl ze wees naar 2 jongens) ' le grand et le petit'. Uiteindelijk heb ik ze dan toch niet moeten stalken, Coralie zat in het klaslokaal niet ver van mij dus is ze meegegaan. Hier moet je direct naar de gang gaan en daar wachten totdat de leerkracht komt en niet wachten in een rij op de speelplaats.
Dus om 8u stond ik daar in de gang samen met Coralie, Victoria en nog mensen van wie ik de naam nog niet ken. Ik kwam de klas binnen en kreeg een plaats toegewezen. Nadat alle leerlingen zaten, een stuk of 24 denk ik, begon ze met de klaslijst te overlopen. Ik was nummer 2, ze vroeg aan ik of ik extern was. Ik viel natuurlijk uit de lucht, hoe moest ik dat nu weten? Gelukkig redde een jongen me al vlug door te zeggen dat ik geen Frans kon. Ik heb toen uitgelegd dat ik de Belgische uitwisselingsstudent was en nog niet goed Frans kan. Uiteindelijk bleek dat ik geen extern ben maar demi-pensionnaire. (omdat ik op school eet)
Achter het eerste lesuur wat bezig geweest te zijn daarmee en het lessenrooster te overlopen begon ze al met les.
Wiskundeles. Wiskundeles !!! ):
Ik kan al geen wiskunde in het Nederlands, zeker niet als het gaat over afgeleiden. (ik had daarover mijn herexamen..) Je kunt nu wel  inbeelden welke toten ik soms getrokken heb tijdens die les.
Om 10u zocht ik Coralie op en vertelde ik over mijn leuke eerste ervaring in de Franse school. Toen zag ik ook Charlotte en kon ik nog eens in het Vlaams praten, wat een opluchting! Ik en Charlotte hadden toen ook afgesproken met Mme Simon. Samen met Clothilde en Coralie zijn we geweest naar de leraarskamer en hebben we eens samengezeten. Ik heb toen gezegd tegen haar dat 'terminale' (in België: 6de jaar) te moeilijk was voor mij. De leerkrachten willen zoveel mogelijk leerstof meegeven voor het baccalaureaat. De leerstof alleen al is zeer zwaar dus het voor iemand die maar weinig Frans kan is dit bijna onmogelijk. Daarom mocht ik veranderen naar 'première', het vijfde jaar.
We zijn dan ook naar het secretariaat geweest om onze inschrijving helemaal in orde te brengen en de badge  van de kantine te halen.
Mme Simon liet ons dan alleen want we hadden pauze. Van 10u tot 14u hebben we niks gedaan behalve gegeten en buiten in het zonnetje gezeten. (buiten de schoolpoort!) We zijn ook nog eens vlug lansgeweest bij een vriendin van Coralie die in het centrum van Aubenas woont.
Sint-Janscollege Poperinge, ik zie dat daar bij jou nog niet direct gebeuren éh (;
In de kantine gaat het dus zo: iedereen heeft een elektronische kaart (dat er iets beter uitziet dan die in het college :p ) en daarmee kan je zo'n poortje openen en dan mag je in de rij aanschuiven. Je krijgt een klein stokbroodje, kaas of yoghurt + suiker, pudding of een stuk fruit, een klein bordje met iets van groentjes ofzo, een groot bord met vlees en groentjes (geen vegetarisch menu, natuurlijk.) en een glas. Water kun je daar ook ergens krijgen, ik weet nog niet juist waar, vandaag had iemand anders water gehaald. Een zekere Benjamin.
Na het eten hebben we nog eens vlug naar Mme Simon geweest om te vragen naar welk lokaal ik moest om 2u.
Raad eens..

Opnieuw wiskundeles!! OPNIEUW. Maar gelukkig was het nu wel iets verstaanbaarders. Het ging over functies en de leerkracht praat ook wat trager en schrijft duidelijker dan de vorige. Dus dat as al een hele verbetering. En ze was zo vriendelijk om mij voor te stellen voor heel de klas. Iedereen kent nu al mijn naam en weet dat ik een Belg ben. En ik ken nog geen enkele naam ;p Dat kwam me heel goed uit in de volgende les, ik kwam iets te laat binnen (eerst vergist van lokaal :s) Toen ik niet direct de vraag verstond van de leerkracht zeiden de andere leerlingen al direct 'Elle est la correspondante belge', 'Elle ne parle pas de français.' dus dat moest ik dan niet meer uitleggen (:
Die les was 'Science de la vie et terre (SVT)' ofwel biologie en aardrijkskunde. Het was de eerste les en we mochten al direct een oog opensnijden, cool éh ;p Nog iets wat niet zou gebeuren in het college ^^
Normaal gezien zou ik dan om 16u30 nog fysica en chemie hebben (ook dat wordt samen gegeven) maar Coralie had al gedaan om 4u en ik mocht met haar meegaan zodat ze me de bushalte kon tonen enzo.
De les was gestopt om 15u50 en 10 minuten later moesten we al staan bij de halte, we hebben het niet gehaald >.< En er was pas een uur later nog een bus. Maar daardoor heb ik wel een Franse sim-kaart kunnen kopen om naar Coralie/huis te kunnen bellen als het nodig zou zijn.

De rit naar huis was niet via dezelfde weg als 's ochtends. Deze keer reden we door te bergen (: Ik begin al een beetje te houden van de kronkelige kleine baantjes door de bergen. De Ardèche bevalt me eigenlijk echt wel.

Maar goed, dat was het dan. We kwamen toe in Rosières en wandelden via een redelijk drukke (en gevaarlijk voor voetgangers) weg naar huis. Rond 18u15 waren we, eindelijk, thuis.

Nu heb ik wel genoeg geschreven voor vandaag, jammer genoeg zijn er geen foto's bij maar ik kon moeilijk mijn fototoestel meedoen naar school. Volgende keer beter éh ;p

Tot de volgende keer!


Edit: ik dacht dat ik ondertussen alles al gezegd had maar blijkbaar niet. Het belangrijkste nieuws van allemaal ben ik vergeten! Shame on me. Dus hier komt: het was prachtig weer vandaag (:

2 opmerkingen:

  1. Ik heb het gevoel dat, wanneer je terug in België bent, je onmiddellijk een reeks voorstellen zult formuleren om de werking van het SJC te pimpen :P Misschien zelfs een kleine Franse revolutie? ;-) Helaas is Poperinge nu niet bepaald de meeste aangename stad om over de middag vier uur te zitten tamzakken...

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Dora,
    Je hebt het daar blijkbaar wel naar je zin. Ik zal af en toe nog wel eens komen piepen op je blog en we zullen morgenmiddag wel eens aan je denken.
    Groetjes
    ELs

    BeantwoordenVerwijderen