Louise, you're simply the best, better than al the rest, better than anyone who ever made up a title for a blog!

zondag 4 september 2011

4 september


Vandaag was echt een toffe dag! :) Vanmorgen om 10u45 opgestaan, ik heb bijna niet ontbeten want om 11u20 vertrokken we al op restaurant samen met 'mémé' en de 2 broers van Hubert (papa van Coralie).
'Maison Forestière' is gelegen in de bergen dus de rit ernaartoe was werkelijk prachtig. Vandaag was het geen zo'n mooi weer, het was bewolkt en soms zelfs regen dus er hingen redelijk wat wolken tussen de toppen van de bergen. Zeer schoon!
Na ongeveer een uur op een kronkelige baan naar boven (en weer een stukje naar beneden) te rijden, kwamen we aan bij het restaurant. Ook de familieleden waren er al. We zijn samen naar binnengegaan en daar werden we begroet door de 2 vrouwen die daar werken. 1 ervan was een Nederlandse die een leerkracht Engels is. Ik vond het leuk om nog eens in het Nederlands te kunnen praten (;
Het was een uitgebreide en lekkere maaltijd (en in tegenstelling tot de restaurants in Poperinge en omstreken hielden ze wel rekening met het feit dat ik geen vlees eet, applaus!). Eerst kregen we een aperitief aangeboden, ik heb een pintje (Perlenbacher) gedronken. (inderdaad, van 's ochtends al bier drinken ;p) Terwijl we samen wat aan het babbelen waren in het salon, (lees: iedereen was over ik bezig in het Frans en ik verstond af en toe er iets van), werd het voorgerecht geserveerd (zie foto). Het was heel lekker en ik was blijkbaar de enigste die die groene, eivormige lustte ^^ (niemand die weet wat het is.) Daarna was het hoofdgerecht: patatten met ravioli en groentjes. Ook zeer 'bien'. Dan, zo doen de Fransen dat, aten we kaas. We konden kiezen uit 'fromage sec' of 'fromage frais', het eerste is gewoon kaas en het tweede platte/verse kaas. Ik heb gekozen voor 'fromage sec'. Het waren lekkere kazen ( een stuk of 6 soorten) maar ik zat al bijna vol en we kregen dan nog eens dessert ook. Ook over het dessert was ik heel content, chocoladetaart en ijskreem! (:
Voor we doorgingen hebben we ook nog wat rondgekeken.
We zijn niet direct naar huis gegaan, eerst hebben we een kasteel(tje) bezocht en daarna naar het huis van mémé geweest. Zij woont op een boerderijtje samen met haar zoon in ergens een godvergeten oord. Ik zweer et u, er kwam maar geen einde aan de weg. We bleven maar rijden door de bergen, uiteindelijk arriveerden we en werden we begroet door Béa en mijn naamgenoot, de 2 honden van mémé (ik ken haar naam niet ;p). Ze heeft ook nog kippen, een kat en schapen. We hebben wat samen in de living aan tafel gezeten en wat gepraat. Jammer genoeg heb ik geen foto's van haar huis en de omgeving, mijn batterij was plat ): (In het Frans zeg je dan: Je n'ai plus de batterie)
 De broer van Hubert (nog een naam die ik niet ken..) was op de hoogte dat er nog altijd gaan regering is in België en toen mocht ik uitleggen hoe de Belgische politieke situatie is. Wat ik toen gemerkt heb, is: je mag in Frankrijk iets uitleggen in hakken en stoten en met simpele zinnen, ze zullen al heel vlug zeggen dat je goed Frans kan en ze appreciëren het heel erg dat je probeert. Ik vind van mezelf dat ik slechts heel weinig Frans kan, maar zij zeggen al na een paar korte zinnetjes dat je goed Frans kan. (ik ben dan trots als ik maar kan zijn, natuurlijk :p ) Dat komt onder andere door het feit dat zij veel moeite hebben met een andere taal te leren. Dus, wees maar niet al te onzeker als je Frans praat, de Fransen verstaan je al heel vlug en zullen je zeker niet veroordelen omdat het niet perfect uitgesproken of vervoegd is. (:

Anyway, daarna zijn we naar huis gegaan en dat was het.

Als beloning, omdat jullie zo flink alles gelezen hebben (hint: je moet alles lezen!!!) zijn hier de foto's van vandaag.

De postbus.





Hubert
Mémé





Adrien, Nathalie, Coralie









Coralie en ik samen op de foto (:


Zo dat was het voor vandaag, morgen gaan we naar het stadhuis en naar de winkel. Ik zal dan waarschijnlijk ook kaartjes kopen om te versturen. (Zoals ik al zei op Facebook, als je een kaartje wil, gewoon je adres doorgeven.) 

A demain!

Dora


p.s. 't schijnt dat ik al wat gebruind ben, yess! 


2 opmerkingen:

  1. Bonjour Dora!
    Je suis contente que tout aille bien là-bas!
    Tu pourrais peut-être écrire une carte postale à l'école et aux profs en Belgique ;-)?
    Voici l'adresse:
    Sint-Janscollege
    B.Bertenplein 32
    8970 Poperinge
    Belgique
    Merci d'avance ;-)
    A la prochaine!
    Mme De Wilde

    BeantwoordenVerwijderen
  2. applaus voor maison dingesje!
    heb je min adres al?

    ps: wij zijn resoluut tegen bruinen
    pps: mijn atlas is uit elkaar gevallen (wou ik efkes mededelen)

    BeantwoordenVerwijderen