Louise, you're simply the best, better than al the rest, better than anyone who ever made up a title for a blog!

zondag 2 oktober 2011

2 oktober



Allright, hier volgt mijn verslag van de formation in Bouvante-Le-Haut.

Ten eerste, Bouvante-Le-Haut heeft haar naam niet gestolen, het lag inderdaad hoog. In de bergen! Zot sjiek.
uitzicht vanuit onze kamer
Maar ik zal beginnen bij het begin.





Maandagavond heb ik mijn rugzak gemaakt en omdat ik per se mijn kweenieoewarme pull wou meedoen zat hij propvol. (ik heb hem wel nooit aangedaan, volgens Mme Simon ging het daar koud zijn maar voor mij was dat een aangename temperatuur. ^^)
Dinsdagochtend ben ik zoals gewoonlijk maar opgestaan om 8u. Les begon om 10u. We hadden gehoord dat er die dag een staking was maar jammer genoeg deed er niemand van mijn leerkrachten mee... (behalve lkr SVT maar ik was al weg voor haar les normaal gezien zou beginnen.) Dus 's ochtends was dat een gewone lesdag. Om 13u heb ik samen met Charlotte gegeten.
Foto genomen door Hugo, klasgenootje van ik.


Ik die flink aan het eten is, normaal gezien heb ik wel een bord zonder vlees maar dit was de eerste keer dat dit niet kon :( maar ik heb wel een extra voorgerecht en stuk fruit gekregen.
Kantine

Uitzicht vanuit de kantine.

Daarna hadden Charlotte en ik elk nog 1 uurtje les. We mochten zelfs de klas iets vroeger verlaten omdat we al om 14u45 met Mme Simon hadden afgesproken.

Om 14u45 zijn we dus vertrokken, een stuk op de gewone baan, een stuk op de autostrade. Onderweg ook vlug even gestopt om iets te drinken. Na de autostrade hebben we een heel stuk gereden op die typische kronkelende baantjes. Na een tijdje zijn we zelfs eventjes gestopt zodat ik een paar foto's kon maken van het prachtige uitzicht (: Volgens Mme Simon zaten we toch wat voor op schema.




Juist nadat we vertrokken waren, zagen we dat de weg die we moesten nemen afgesloten was. Probleem. Daar ging ons schema.
Het gevolg was dat we wat nutteloos hebben rondgereden, naar boven, naar beneden, links, recht, links, rechts, draaien, ... totdat we ergens op een kruising kwamen met gsm-netwerk. Toen heeft Mme Simon gebeld naar de plaats waar we bleven en zij hebben uitgelegd hoe we er moesten geraken.
Een uur later dan gepland kwamen we dan toe in 'La Jacine', een soort van herberg.





De aperitief was nog bezig dus we waren nog op tijd (:
Cyriel (geen idee hoe het geschreven is) toonde ons onze kamer en we mochten al bijna direct naar de eerste sessie gaan. Dat was gewoon wat kennismaking.  In het totaal waren we met een stuk of 50, iets van een 30-tal leerlingen. Vooral Italianen en Spanjaarden. Ook 1 Sloveense.

Gebouw waarin we sliepen.


Onze kamer
Foto 's ochtends vanuit ons venster genomen.
Woensdag en donderdagochtend hebben we eigenlijk alleen maar sessies had waar we moesten babbelen in groepjes van ofwel 7 ofwel 15 over wat we nu al gedaan hebben, onze verwachtingen, verschillen met nu en eigen land,...
's Avonds en 's middags aten Charlotte en ik samen met de Italianen. We hebben Enrico geleerd hoe je in het Nederlands moet vragen wie er water wil. Hij bleef maar 'water' uitspreken als 'vaterss'. En in het Italiaans vragen om water is: aqua, por favore. We hebben ook nog een paar andere woorden geleerd maar die zal ik hier niet schrijven.
Woensdagavond hebben we de grotten van Choranche bezocht. Onderweg zijn we gepasseerd door Ste-Eulalie-en-Royans (en als je niet weet wie Eulalie is, klik dan hier) en ook door Pont-en-Royans, een werkelijk prachtig dorpje.
 Het hoogtepunt tijdens de weg terug was een koe die op de weg liep ;p Voor de rest was iedereen aan het slapen, we waren doodmoe.

Mijn groepje zat in de eetzaal, het was iedere keer heerlijk eten! 



Met de bus ;p











Donderdag hebben Charlotte, Mme Simon en ik wat gepraat (dat was een opdracht) en daarna zijn we naar huis gegaan. Ik heb gelukkig nog juist mijn bus van 17u kunnen nemen dus ik was om 18u doodmoe thuis.
Ik vond het echt wel tof om te gaan, het was cool om te praten met andere uitwisselingsstudenten die ongeveer even goed Frans konden als Charlotte en ik (;

Vrijdagochtend was het dan een gewone (halve maar ;D) schooldag. Niet echt iets gedaan die dag. ik heb wel een boek in de CDI ontleend. 'Faerie' van J.R.R. Tolkien. Ik heb al 20 bladzijden gelezen, maar makkelijk is het niet!

Gisteren ben ik geweest gaan kijken naar het voetbal van Adrien, hij is verloren met 2-1 tegen St-Paul-Trois-Chateaux. Het was wel tof, ik zat bij een paar ouders die gereden hadden. Yves, de trainer, heeft aan Adrien een boek geleend. 'kinderwoordenboek Nederlands-Frans'. Ik heb het gisteren helemaal gelezen en de woorden die ik nog niet kende heb ik opgeschreven. M.a.w. ik heb Frans geleerd op een zaterdagavond, terwijl iedereen naar het Nazofé was... Ik denk dat ik mezelf niet meer herken.

Vandaag was ook echt tof, we hebben eerst Vallon Pont d'Arc bezocht en daar ook gegeten. Ik een halve pizza met een salaatje. De tafel naast ons zaten er Walen, van Luik waren ze. We hebben dan ook Pont d'Arc bezocht, een van de meest toeristische plaatsen in de Ardèche. (ik denk zelfs dat er een paar zijn die daarvan een kaartje ontvangen hebben)

Pont d'Arc


En met dit weekend is Oktober officieel begonnen. Ik kan het echt niet geloven. 1 maand al voorbij. De tijd vliegt. Nog maar 2 maanden en ik ga naar huis ... Tempus fugit.

En omdat dit blogbericht nog niet genoeg foto's bevat, krijgen jullie hier een random pic van de maan (genomen op vrijdagavond)



4 opmerkingen:

  1. Bedankt voor het verslag en voor de fotootjes, Dora!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. 1. Spanjaarden? Italianen? Ik niet meegevraagd? Wat klopt er hier niet?

    2. KAAARRRRTJEEE

    3. Juliette is (eindelijk) aan het verbeteren, maar we zijn er nog niet door.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Salut Dora! :)

    Je ne sais pas si tu as déjà vu notre blog, voici le lien: http://www.wix.com/vioniblackmage/comenius-life-in

    Nous avons mis un lien vers ton blog et celui de Charlotte dans la partie "contact".

    Voilààà! Passe un bon séjour en France et dis bonjour de notre part à nos chers Terminales L ^^

    Bonne journée,

    Sébastien et Jéromine.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Merci beaucoup Sébastien et Jéromine (:
    Je ne savait pas le lien de votre blog donc je suis très contente que vous m'avez donné.

    J'aime très bien votre blog, c'est trop chouette (:

    Merci et bonne courage en Poperinge!

    Dora

    BeantwoordenVerwijderen