Louise, you're simply the best, better than al the rest, better than anyone who ever made up a title for a blog!

maandag 27 juni 2011

27 juni 2011

Hallo,

Dit is mijn allereerste blogbericht. Vandaag is het officiële begin van mijn uitwisseling naar Frankrijk.
Hoewel, het is nog 2 maanden tegen dat ik vertrek maar na weken van aanvraagformulieren invullen, rondvragen naar een gastgezin, ... ( nu al een dikke merci aan mevrouw Ria Dewilde om dit project te verwezenlijken en zich in te zetten hiervoor! ) heb ik eindelijk het gevoel dat ik écht zal gaan.
En waarom vandaag?

Laat me eerst vertellen wat hieraan is voorgegaan: sinds vorig jaar doet het (toen) 4e jaar Latijnse mee aan het Comenius project, een uitwisselingsproject gesponserd door de Europese Commissie. Dit was voor 2 jaar. We werkten samen met 4 andere landen samen rond verschillende aspecten: kunst, cultuur, literatuur, ... Deze landen waren Bulgarije, Noorwegen, Tsjechië en Frankrijk. (voor verdere informatie wijs ik jullie graag naar deze link: http://sint-janscollege.be/activiteiten/uitwisseling/comenius/index.php )
Dit jaar werd er ook onder Comenius een ander soort uitwisseling mogelijk: IPM, individual pupils mobility.
En dat is wat ik van plan ben: 3 maanden individueel (met hulp, natuurlijk!) naar Aubenas, Frankrijk. (opnieuw: http://maps.google.nl/maps?q=Aubenas,+Frankrijk&hl=nl&sll=52.469397,5.509644&sspn=5.053744,9.876709&z=13 )
Dus stelde ik me kandidaat, vulde een aanvraagformulier in, etcetera, etcetera.

Vandaag was het 'trainingsdag' in Leuven: een dag georganiseerd door Epos i.s.m. AVS. We leerden hoe omgaan met (kleine) cultuurverschillen, heimwee; wanneer de verzekering contacteren, wie jou bij wat kan helpen en nog veel meer! De sessies werden gegeven door 2 mensen van AVS, zij hebben namelijk al veel ervaring met leerlingen die op uitwisseling gaan.
Wat ook heel verrijkend was, was het ontmoeten met de andere Comenius-leerlingen. Ik kende voor vandaag alleen Charlotte, leerlinge uit het Grieks-Latijn met wie ik samen naar Aubenas ga. Maar nu ken ik ook nog 12 leerlingen die 3 à 4 maanden naar het buitenland vertrekken, niet alleen naar Frankrijk! Maxim, Silke, Eulalie en Lien naar Italië; Emke en Linde naar Spanje; Rob, Pieter en Walater ook naar Frankrijk (maar naar een andere stad); Brecht en Evert gaan zelfs naar Denemarken (!).


Soit, lang verhaal kort: ik ga naar Aubenas en ik kijk er naar uit!

xx

Dora

P.S. Iedereen, sta nu recht, leg je linkerhand op je hart en zing uit volle borst: "Louise, you're simply the best, better than al the rest, better than anyone who ever made up a title for a blog!"

1 opmerking:

  1. voilà, dat noem ik een eervolle vermelding! XD my pleasure btw
    xxx

    BeantwoordenVerwijderen